Постмодерн наступатиме
Недовіра деяких філософів, як от Юргена Габермаса, до серйозності настання епохи постмодерну, втім, не знімає з порядку денного ті реальні зміни, через які проходить сучасне суспільство та окрема людина, і котрі аж ніяк не відповідають модерністській «нормі». Схоже, устами таких авторів говорить лише властивий людям консерватизм — або ж елементарне ідеологічно-мотивоване небажання приймати нову реальність, котра перекреслює попередні ідеали, заради втілення яких модерністи віддали так багато. Зрештою, критика того, що є, як чогось ілюзорного, не суперечить сутності процесів, які фантомно втілюються в усе більш фантомній цивілізації.
В цьому ключі: чи не правий Александр Дугін, для якого постмодерн є нічим іншим, як логічним завершенням модерну, доведеного до крайності? Адже іронія постмодерну може полягати якраз у тому, що він вічно наступатиме — і ніколи не наступить. Однак найбільш знаково те, що модерн, як і постмодерн, являючись проектом (sic), а не «ситуацією», встановлюється та знімається згідно конкретного рішення. Тому якщо постмодерн є — значить, це комусь потрібно. Принаймні, поки що.
В цьому ключі: чи не правий Александр Дугін, для якого постмодерн є нічим іншим, як логічним завершенням модерну, доведеного до крайності? Адже іронія постмодерну може полягати якраз у тому, що він вічно наступатиме — і ніколи не наступить. Однак найбільш знаково те, що модерн, як і постмодерн, являючись проектом (sic), а не «ситуацією», встановлюється та знімається згідно конкретного рішення. Тому якщо постмодерн є — значить, це комусь потрібно. Принаймні, поки що.
13 коментарів
Сфера емоційного доречна на вулиці де за свою українофобію Дугін міг би поплатитись, але аж ніяк не на тому рівні де він зараз.
Дугін поєднує в собі високу ерудованість з сміхотворними безглуздиим думками (яких багато, наприклад в книжці «Поп-культура и знаки времени»)
Постать А. Г. надзвичайно важлива, якщо нас цікавить сучасна Росія (а вона нас, хоч-не-хоч, цікавить), і як держава, і як суспільство, але ж до чого тут філософія. Ми ж не називаємо, наприклад, Донцова філософом.
Так, коли Модерн конструювався, то він встановлювався і знімався згідно із конкретними рішеннями, проте ситуація, яку він створив є ситуацією Модерну і існує як ситуація. Тобто ми (і ніхто) не можемо щось «зняти» просто у зв'язку із певними потребами.
Модерн викликав і викликає низку культурних переживань. Приміром, ми не можемо абстрагуватись від нашого давньогрецького минулого з того самого моменту, як ми дізнаємось про нього і про свою культурну приналежність до нього. Ми мислимо у зв'язку із своїми знаннями, точніше — своїми переживаннями цих знань. Так само і з Модерном і Постмодерном.
Тобто про проектність Модерну я б не говорила в цьому сенсі. Це викликає у мене аналогію із тим, як говорять про проект української нації, що, звісно, справедливо, як і у випадку з Модерном. Та це ще логічно не веде до поширеного уявлення про «штучність» і можливість «переграти історію», як це часто постулюється.